Sök

Digitala alternativ, fler poliser ute och Noras reception stängs

Från och med december stänger polisens reception i Nora. Vi hänvisar till receptionen i Lindeberg för fysiska besök.

Bakgrunden till beslutet grundar sig i att antalet fysiska besök på plats i Nora varit väldigt få under flera års tid då allt fler löser sina ärenden digitalt.

Den service som kan erbjudas på de mindre stationerna är begränsad och receptionen i Kopparberg har redan varit stängd en tid. Vi vill såklart att våra medborgare, när de väl behöver komma i kontakt med oss, får den service som efterfrågas och inte hänvisas vidare. Därför erbjuder vi bättre möjlighet till fullgod service i Lindesberg för de ärenden som inte kan lösas digitalt eller med hjälp av 114 14.

Utökad områdespolisgrupp

I arbetet med att erbjuda medborgarna bättre service har också frågan lyfts om hur vi ska få en bättre balans med de resurser vi har med en synlig och närvarande polis kontra att poliser blir inaktiva och låsta vid en reception i flera timmar.

Arbetet med att fler uniformerade poliser ska jobba i yttre tjänst fortsätter och som ett led i detta utökar vi vår områdespolisgrupp med ett tydligt geografiskt ansvar mot våra tre kommuner. Där är uppdraget att jobba nära medborgarna och i samverkan med skola, socialtjänst och övrig verksamhet i lokalsamhället.

- Att våra medborgare ska känna sig trygga, ha en närvarande polis i lokalsamhället och att polisen kommer när man akut behöver hjälp vill vi ska vara en självklarhet, säger Johanna Olsson som är lokalpolisområdeschef.

Bra bemötande och goda kunskaper prioritet

Polisen har nationellt genomfört en medborgarundersökning där man bland annat undersökt vad som är viktigast för medborgaren vad gäller polisens uppdrag samt vad som är viktigast vid kontakten med polisen i serviceärenden. Det som framkommit är att det absolut viktigaste är att polisen kommer snabbt när man behöver hjälp och på andra plats att det finns en polisstation i närheten för att skapa trygghet, så att ha en polisstation nära när man behöver uträtta ärenden är mindre viktigt.

Vad man värdesätter när man väl behöver komma i kontakt med polisen i serviceärenden är att få ett mycket bra bemötande och att den man möter har goda kunskaper kring det mitt ärende gäller.

-Det får vi bättre möjligheter att erbjuda genom att hänvisa fysiska besök till Lindesberg där vi kan erbjuda fullgod service. Sen kommer vi fortsatt att vara närvarande i lokalsamhället, både i det brottsförebyggande uppdraget, i samverkan övriga samhällsaktörer och i vårt utredande uppdrag, avslutar Johanna Olsson.

Har ni ytterligare frågor, vänligen kontakta undertecknad eller Kommunpolis Stefan Toll 073-824 42 25.

Johanna Olsson, Tf chef LPO Lindesberg,  010-567 38 02.