Sociala medier-kampanj varnar unga för rekrytering till grov brottslighet
Barn och unga måste stoppas från att bli rekryterade till den grova organiserade brottsligheten. Därför inleder Polismyndigheten på måndagen en kampanj i sociala medier för att varna barn och unga, och i förlängningen rädda liv.
Allt fler skjutningar och sprängningar utförs av barn och ungdomar, vissa så unga som 13 år gamla. De används som utförare inom den grova organiserade brottsligheten eftersom de riskerar lägre eller inga straff på grund av sin låga ålder.
Rekryteringen av barn och ungdomar sker oftast i de digitala miljöerna, såsom chattar och i sociala medier. Där eftersöks utförare som är beredda att begå grova brott som mord och sprängningar mot betalning.
Ska avskräcka och informera
Med anledning av den cyniska rekryteringen av unga inleder Polismyndigheten nu en kampanj i sociala medier. Kampanjen består av flera filmer som riktar sig direkt till ungdomar. Syftet är att avskräcka och informera, men också skicka ett budskap om att det finns hjälp att få för den som hamnat i kriminalitet.
Många barn och unga lockas in i grov brottslighet med löften om pengar, status och tillhörighet. Huvudbudskapet i kampanjen är därför att de allra flesta blir lurade. De hinner sällan få betalt innan de grips. Och de uppdrag som de unga utför är ofta förknippade med livsfara, både för tilltänkta offer och för utföraren själv.
Högt prioriterat område
Att stoppa den grova organiserade brottsligheten och minska rekryteringen av barn- och unga är en av Polismyndighetens högst prioriterade områden.
Filmerna kommer publiceras på TikTok, Snapchat, Youtube, Instagram och Facebook med start den 2 december 2024.
Läs mer om hur barn och unga rekryteras in i kriminalitet
Här kan du se två av filmerna från polisens sociala medier-kampanj: