Sök

Tog en tupplur bakom ratten på E4 – Nu döms mannen

En bilförare stoppas av polispatrull för kontroll.

När patrull kom till platsen och skulle stoppa bilen upptäckte man att mannen sov och bilen gick på autopilot. Bild: Polisen

En kvick tupplur - bakom ratten. Det är vad en man i polisregion öst tog sig i januari i år. Nu döms han för vårdslöshet i trafik.

Upprinnelsen till domen är att mannen aktiverat autopilot på bilen och färdades på motorvägen när andra trafikanter reagerade på att det såg ut som att han sov.

När patrull kom till platsen och skulle stoppa bilen så insåg man att det stämde att mannen faktiskt inte var vaken. Han fångades på film under färden och har själv erkänt trafikbrott.

Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, om händelsen.

Olagligt att bruka

Men faktum är att det är inte bara sovandet som är ett problem i sammanhanget. Användandet av autopilot är nämligen i sig ännu inte lagligt i Sverige.

Det finns dock ett antal bilmodeller som kommer med autopilot som funktion. Det handlar om i princip helt självkörande bilar, men de ska i normalfallet bara kunna köras på autopilot om föraren uppfyller vissa kriterier. Det kan handla om ögonavkänning eller att händerna ska vara placerade på ratten.

Oavsett om bilarna har mycket system för att säkerställa din uppmärksamhet som förare finns det fall, som det ovan, där autopilot använts felaktigt eller inte fungerar som det ska på grund av yttre faktorer.

Nackdelen är om man förlitar sig för mycket på de här systemen och tappar fokus på vägen, då kan det bli farligt, säger Björn Thunblad.

Han berättar att vädermässiga faktorer kan påverka hur systemen fungerar. Bland annat finns det mycket sensorer runt om på bilarna. Dessa kan bli igensatta av snö, lera eller is. Men även skicket på vägen och underlaget spelar roll.

Om det snöar mycket så döljs linjerna till exempel. Då kan vissa funktioner sluta fungera. Det är väldigt viktigt att man som förare är uppmärksam, säger Björn Thunblad.

”Positiv utveckling”

Björn Thunblad är positiv till utvecklingen med mer teknik i våra fordon och i förlängningen till mer automatiserade bilar.

Att använda sig utav automatiska körsystem som adaptiv farthållare och automatiskt filhållningssystem har positiva effekter på trafiksäkerheten och återfinns i princip hos alla nyare personbilar. Men att aktivera ett helautomatiserat system där föraren inte övervakar körningen är inte förenligt med svensk lagstiftning, säger han.

 Men det kommer säkerligen bli det inom kort. Jag tror att vi kommer att se att olyckor med dödlig utgång kommer att minska när det används. Vi ser att de flesta dödsolyckor sker genom att någon kommer över på fel körbana. Med mer automatiserade funktioner i bilarna kommer de per automatik att bromsa ner hastigheten i de lägena och krocken kanske blir i 50 kilometer i timmen istället för 110, säger han.

Nya regler

Regeringen håller på att ta fram en ny förordning som ska reglera vad som gäller för användande av autopilot och liknande funktioner.

Mannen i exemplet ovan dömdes för vårdslöshet i trafik med hänvisning till att han inte var uppmärksam vid körningen. När polispatrull skulle stoppa fordonet låg det kvar i vänsterfilen och reagerade inte på blåljus och stoppsignaler. Fordonet som sådant är nämligen bara inställt på att köra, inte att vara uppmärksam på omgivningen på samma sätt som en förare. Det kan aldrig ersätta en faktisk förare, eller riskkalkylera vad andra förare ska ta sig till i trafiken.

Alltid en ansvarig

I nuläget kan man söka om tillstånd hos Transportstyrelsen för försöksverksamhet av automatiserade fordon på allmän väg.  För även om fordon körs utan förare måste någon vara ansvarig. När det kommer till fullständigt automatiserade bilar finns ingen faktiskt förare. Då läggs det juridiska ansvaret på den person som installerat systemet. Men just nu går det alltså inte.

I trafikförordningen står att förare bland annat ska stanna på polismans tecken, lämna fri väg för utryckningsfordon samt i utvilat tillstånd föra fordonet på ett betryggande sätt. Det kräver en aktiv förare. Det är alltså inte förenligt med svensk lagstiftning att köra på autopilot.

"Ser inte blåljus"

De automatiserade bilarna går på ren teknisk lösning. De kan inte avgöra om det till exempel är blåljus bakom, eller förutse vad andra förare ska ta sig för i trafiken.

Idag finns det inte möjlighet att välja bort autopilot som funktion när man köper en ny bil av vissa märken. I stället är det upp till föraren att inte använda otillåtna system.

Den som trots allt gör det kan misstänkas för brott.

Visar det sig att man gjort sig skyldig till grov oaktsamhet, eller visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom kan man dömas till grov vårdslöshet i trafik med ett straffvärde upp till två års fängelse, säger Björn Thunblad.