476 hästar i rytteriets nya lastbil
Efter fyra år på ritbordet rullar den äntligen: polisrytteriets nya lastbil som ger både ryttare och hästar en bättre arbetsmiljö.
Valhallavägen på Östermalm i Stockholm. En grupp demonstranter står utanför Nigerias ambassad. Rytteriets nya lastbil är på väg dit.
Kommissarie Anders ”Jasse” Jansson manövrerar lastbilen lugnt och tryggt bland SL-bussar, cyklister och vindpinade KTH-studenter på väg mot universitetsområdet. När Anders ”Jasse” Jansson kommer fram till ambassaden är hästarna redan på plats och han parkerar det tolv meter långa fordonet en bit bort.
– Man får naturligtvis vara medveten om sin omgivning när man kör en så här stor bil. Men den är också anpassad för stadsmiljö. Jag har full uppsikt över vad som händer runt omkring mig, förklarar Anders ”Jasse” Jansson som alltid haft ett stort motorintresse och även en bakgrund som rallyförare.
Rytteriets senaste fordonstillskott har fått smeknamnet Lorry – engelskans ord för lastbil och även namnet på nallebjörnen som sitter på instrumentbrädan och blickar ut över Valhallavägen.
– Lastbilen har förenklat vardagen och ökat uthålligheten på kommenderingar. Nu är vi mycket mer flexibla och har bättre förutsättningar för vila och återhämtning. Dessutom har lastbilen stärkt vår teamkänsla, säger Anders ”Jasse” Jansson.
Han pekar på en skärm på instrumentbrädan som visar Lorry ur ett helikopterperspektiv, en optisk illusion som gjorts möjlig med hjälp av flera kameror som filmar lastbilskroppen ur olika vinklar. Systemets mjukvara pusslar sedan ihop bilderna till en sammanhängande bild rakt ovanifrån. Även hästarnas spiltor är kameraövervakade. Djurens välmående är lika centralt som ryttarnas.
– Från förarsätet har jag möjlighet att hålla koll på temperaturen hos hästarna, aktivera fläktar och se till att de har det bra där bak. Hästarna är våra kollegor precis som ryttarna.
Polisen har en lång tradition av att arbeta med hästar. Dessa särskilt utvalda och tränade halvblod och vallacker har genom tiderna visat sig ha goda brottsförebyggande egenskaper. De kan röra sig obehindrat över stora ytor och är till skillnad från bilar flexibla att ställa upp. Från hästryggen har polisen bra överblick samtidigt som ryttaren syns ordentligt i folksamlingar. Det i sig är kontakt- och trygghets-
skapande, förklarar Anders ”Jasse” Jansson.
– Alla tycker om djur. Våra hästar är ett naturligt sätt för att få igång samtal.
I lastbilens bakre del har hästarna möjlighet att återhämta sig efter långa kommenderingar. De har tillgång till både hö, vatten och välbehövlig vila. Utrymmet är byggt för att rymma sex hästar men de individuella spiltorna går också att förstora efter behov. Rytteriet är hela tiden uppmärksamma på hästarnas reaktioner och beteenden i lastbilen och anpassar sig därefter. Några vill ha fönsterutsikt, andra inte.
Fordonet är också höj- och sänkbart för att det ska vara så enkelt som möjligt för hästarna att lastas på och av.
Lastningen sker av samma anledning baktill i bilen. Efter en inkörningsperiod där hästarna av förklarliga skäl var skeptiska har de nu bott in sig och står trygga och nöjda på rad i sitt nya rullande stall.
Den 26 ton tunga Lorry väcker uppmärksamhet. Människor pekar och vinkar, tar upp sina mobiler och fotograferar. Synligheten är viktig och det råder inget tvivel om att det är polisens fordon som rullar på Stockholms gator och torg.
– Allmänhetens reaktioner har varit överväldigande positiva. Människor kommer fram och gratulerar oss och tycker att bilen är fantastisk.
Även internt har Lorry gjort succé. Per Rickander är verksamhetsutvecklare för fordon på nationella operativa avdelningen och ansvarig för kravspecifikationen som tog lastbilen från ritbord till körbana.
I hans arbetsuppgifter ingick att samla in verksamhetens krav – inte minst från ryttarna – sålla bland idéer, sammanställa förslag och slutligen formulera kraven till en upphandling.
Det vinnande anbudet kom från det tyska företaget Böckmann Horse Trucks och Per Rickander kan i efterhand konstatera att kravbilden som polisen och det tyska företaget avtalade om höll väldigt bra hela vägen.
– Bilen förändrades inte nämnvärt under resans gång även om det fanns vissa tekniska begränsningar som var svåra att förutse. Vi fick till exempel lägga till förankringsöglor för att kunna frakta lastbilen säkert över Östersjön till Gotland, förklarar Per Rickander.
Per Rickander beskriver projektet som stort men samtidigt enkelt eftersom fokus hela tiden varit att måna om ryttarnas och hästarnas välmående. Han berättar att projekt av den här storleken ofta stöter på inkörningsproblem, men inte denna gång.
– Det är en stor investering och som tekniker och verksamhetsutvecklare värmer det att veta att personalen är så nöjd. Lastbilen tycks fungera perfekt utifrån deras behov. Responsen har varit otrolig och jag är så glad att vi lyckades.