Lina, kravanalytiker
Tänk dig att en polispatrull plötsligt kan halvera tiden som det tar att avrapportera ett ärende. Det är en av de konkreta effekterna av mitt jobb. Det säger Lina, kravanalytiker på polisens it-avdelning.
Linas karriär hos polisens it börjar redan 2008. Sedan dess har hon, i olika team, varit med och utvecklat flera system och appar som gör arbetet för våra poliser effektivare. I dagsläget jobbar hon med en mobilapp som förenklar polisens arbete med att samla in och dela information om händelser på plats.
– Det spar mycket tid och betyder i praktiken att poliserna snabbare kan avrapportera ett ärende direkt ute på plats och vara kvar ute, snarare än att göra det vid datorn när de är tillbaka på stationen.
Komplext men användarvänligt
Hon har tidigare varit med och tagit fram en app som idag används för att utfärda ordningsböter, även det något som förenklade arbetet för poliserna som tidigare skrev böter med papper och penna.
– Det kan låta som att en app för att utfärda böter är en enkel sak att utveckla. Men när man tittar lite närmare på de juridiska aspekterna, den stora informationsmängden och kraven på rättssäkerhet förstår man att det är en utmaning. Sedan gäller det att förvandla all denna komplexitet till en användarvänlig app som poliserna också vill använda.
Utveckling för poliser, med poliser
Gemensamt för alla Linas roller som kravanalytiker hos polisens it är att arbetet alltid sker i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Detta sker både på en övergripande nivå med verksamhetsutveckling och behovsinsamling men också på detaljnivå.
– För att veta att appen verkligen fungerar i skarpt läge och för att fortsätta utvecklingen åker jag regelbundet på verksamhetspraktik med poliser i yttre tjänst. Att få vara med under ingripanden och se appen jag varit med och utvecklat användas i praktiken är väldigt givande. Jag känner att det jag gör varje dag bidrar till att polisen kan jobba effektivare.