Sök

Administratörer till gränspolisenheten

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

02 december 2024

Ansök senast

12 december 2024

Referensnummer

A724.157/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till Gränspolisenhetens Utredningssektion och verkställighetsgruppen för reception/expedition söker vi nu administratörer som är strukturerade, flexibla och gillar att samarbeta. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Region Stockholm består av Stockholms och Gotlands Län och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Gränspolisenheten består av ca 470 medarbetare som inom polisregionen arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller samt utrednings- och verkställighetsarbete inom ansvarsområdet. Enheten bedriver exempelvis spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen och gränsöverskridande internationell organiserad brottslighet. Utredningssektionen består av totalt nio grupper, varav två spaningsgrupper, en brottsutredningsgrupp och sex verkställighetsgrupper varav en expedition/receptionsgrupp. Utredningssektionen behöver nu förstärka med ytterligare administratörer till expeditionen.

Arbetsbeskrivning

Arbetsgruppen ansvarar för alla inkomna ärenden och handlingar som rör avvisning och utvisning ur landet. Som administratör är du en viktig stödfunktion för verksamheten. Rollen är varierande, det är ett spännande arbete i en internationell och mångkulturell miljö. Utlänningslagen förändras ständigt liksom vår omvärld. Verksamhetsområdet inbegriper arbete med att hantera beslut från andra myndigheter i utlänningsärenden samt våra egna beslut. Kontakt med bland annat Migrationsverket och domstolar är också en stor del av arbetet. 
Utöver dessa arbetsuppgifter tillkommer fler administrativa uppgifter beroende på verksamhetens behov. Du har en varierad vardag med många olika ansvarsområden, samarbeten och kontaktytor.

 

Arbetsuppgifterna består bland annat av:

  • Diarieföring och beredning av Av/utvisningsärenden
  • Registervård
  • Registerslagningar
  • Efterlysning/avlysningar
  • Svara på telefonförfrågningar
  • Ta emot inkommande post, e-mail
  • Kontroll av ärendehantering
  • Sedvanliga kontorsgöromål som telefonpassning, post och arkivering

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Slutförd och godkänd gymnasieexamen.
  • Minst 1 års arbetslivserfarenhet i närtid av att ha arbetat med administration i en roll som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Vana av att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg med goda kunskaper inom Office-paketet.
  • Goda förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av arbete med diarieföring.
  • Erfarenhet av att ha arbetat inom statlig myndighet i roll som arbetsgivaren finner relevant och aktuell.
  • Aktuell erfarenhet av att ha arbetat inom polismyndigheten med polisens ärendesystem. 

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är flexibel och strukturerad då arbetet innefattar flera olika arbetsuppgifter och som stöd kan nya uppgifter landa hos dig. För rollen som administratör söker vi dig som är självgående och ansvarstagande i ditt arbete. I rollen samarbetar du med kollegor, chefer och andra intressenter, vilket kräver en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. Då vi arbetar i en händelsestyrd verksamhet gynnas du av att vara lösningsorienterad och att du behåller lugnet även när inflödet av arbetsuppgifter är stort. Vi värdesätter hög integritet hos sökanden. Eftersom du kommer ingå i en administrativ stödfunktion är det viktigt att du trivs med att arbeta med stöttning och service.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Ilknur Oguz, T.f. Gruppchef, ilknur.oguz@polisen.se 

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Linnéa Roll, linnea.roll@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, SACO, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Flexibel arbetstid (8 - 16:30)
Tillträde: Efter överenskommelse
Funktion: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/december/administratorer-till-granspolisenheten/. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV. Ladda ned ansökningsenkäten här.  (pdf, 254 kB)

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 12/12 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A724.157/2024 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post