Operativ koordinator till Ekobrottskansliet, Noa
Nationella operativa avdelningen
KommunLän
Utlyst
15 november 2024
Ansök senast25 november 2024
ReferensnummerA687.599/2024
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker nu en operativ koordinator till Nationella operativa avdelningen, Ekobrottskansliets enhetskansli vid Ekobrottsmyndighetens verksamhet. Hos oss kommer du att verka för att stärka och utveckla arbetet mot ekonomisk brottslighet i Sverige.
Funktionen kan ha placeringsort i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Linköping eller Uppsala.
Ekobrottsmyndigheten (EBM) är en specialistmyndighet som arbetar med ekobrottsbekämpning hela vägen från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Det innebär att besluta om resursförstärkningar i hela landet, vara kontaktpunkt i samverkan nationellt och internationellt och att utveckla arbetsmetoder och utrustning för brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, ordning, säkerhet, underrättelse och service. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.
Ekobrottskansliets (EBK) huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla poliser till Ekobrottsmyndighetens verksamhet samt att leda polisverksamhet vid Ekobrottsmyndigheten. Arbetet på Ekobrottskansliet inkluderar bland annat spanings-, underrättelse-, och utredningsverksamhet mot kriminell ekonomi i företagsverksamhet.
Arbetsbeskrivning
Som operativ koordinator samverkar du tätt med enhetsledningen kopplat till kanslirelaterade och operativa frågor. Arbetsuppgifterna innebär bland annat:
- koordinering och samordning av åtgärder inom polisiär verksamhet för Ekobrottskansliet
- delta i arbetet med att ta fram enhetens operativa lägesbild
- företräda Ekobrottskansliet i olika operativa forum
- planera och leda operativa forum
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Svensk polisexamen
- Minst 4 års erfarenhet av arbete inom ekobrottsverksamheten, varav minst 2 år i arbetsledande funktion.
- Erfarenhet av arbete med koordinering eller samordning inom polisiär verksamhet
- Goda kunskaper i Officepaketet
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- Svensk medborgare
Det är meriterande om du även har:
- Arbetat med brottsbekämpande frågor på strategisk nivå
- Företrätt brottsbekämpande myndighet i externa sammanhang
Personliga egenskaper
Som person har du en god samarbetsförmåga och medverkar till att skapa ett öppet arbetsklimat. Du är driven, strukturerad och flexibel samt har förmågan att leda andra. Det är också viktigt att ha en god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Emelie Lindvall, 070-221 49 30.
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Susanne Franzén, 076-353 22 50.
Fackliga företrädare
SACO-S nås via Polisens växel tfn 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Tom Johnsson, ST, tfn 076-947 00 30
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-56 166 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med eventuell provanställning om 6 månader
Arbetsort: Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Linköping eller Uppsala
Arbetstidsförläggning: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operativ koordinator
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 25 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A687.599/2024 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och besvarar kortfattat frågorna. (Alternativt bifoga ett separat dokument (PDF eller Word) med svar på frågorna nedan.)
- Har du svensk polisexamen? (ja/nej)
- Har du minst 4 års erfarenhet av arbete inom ekobrottsverksamheten, varav minst 2 år i arbetsledande funktion? (ja/nej, om ja, beskriv kortfattat)
- Har du erfarenhet av arbete med koordinering eller samordning inom polisiär verksamhet? (ja/nej, om ja, beskriv kortfattat)
- Har du goda kunskaper i Officepaketet? (ja/nej)
- Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska? (ja/nej)
- Är du svensk medborgare? (ja/nej)
- Har du arbetat med brottsbekämpande frågor på strategisk nivå? (ja/nej, om ja, beskriv kortfattat)
- Har du företrätt brottsbekämpande myndighet i externa sammanhang? (ja/nej, om ja, beskriv kortfattat)
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.