Sök

Sekretesshandläggare, Avdelningen för särskilda utredningar

Organisation

Avdelningen för särskilda utredningar

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

14 november 2024

Ansök senast

28 november 2024

Referensnummer

A679.894/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Avdelningen för särskilda utredningar (SU) handlägger ärenden enligt förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare. Ärendena avser anmälningar mot bl.a. anställda inom polisen, vissa uppdragstagare vid Polismyndigheten, polisstuderande, åklagare, domare, nämndemän, riksdagsledamöter och statsråd.  Vidare handlägger SU ärenden om misstankar om brottslig verksamhet (underrättelseinformation) avseende de kategorier som omfattas av avdelningens ansvarsområde.

Oberoende och kvalitet

SU är en fristående avdelning inom Polismyndigheten och är lokaliserad avskilt från övrig polisverksamhet. Chefen för avdelningen anställs genom beslut av regeringen och verksamheten finansieras via egen anslagspost. Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd har till uppgift att särskilt följa verksamheten. Alla utredare vid SU är kommissarier med lång erfarenhet av utredningsverksamhet och kompetenser från olika verksamhetsområden. Avdelningen samverkar med Särskilda åklagarkammaren (SÅK).

Organisation

Avdelningen består av ett kansli, en ärendesamordningsenhet, en underrättelseenhet, en spaning- och ingripandeenhet, en bildanalysenhet samt fyra utredningsenheter. Kansliet, ärendesamordningsenheten, underrättelseenheten,  spaning- och ingripandeenheten samt bildanalysenheten är placerade i Stockholm. Utredningsenheterna är placerade i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö.

Avdelningen söker nu sekretesshandläggare med placering i Stockholm.

Arbetsbeskrivning

Som sekretesshandläggare vid SU kommer du ha ansvar för att hantera hela processen från inkommen begäran, sekretessprövning och utlämnande av allmän handling till avslut i ärendesystemet. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

  • Tjänstemannaprövningar i ärenden om begäran av allmän handling
  • Diarieföring och arkivering

 Även vissa andra juridiska och administrativa arbetsuppgifter kan tillkomma. 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Juris kandidatexamen eller juristexamen alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Praktisk erfarenhet av att ha arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
  • Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
  • God datorvana 

Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Arbetslivserfarenhet inom myndighet eller offentlig sektor
  • Erfarenhet av diarieföring
  • Erfarenhet av de polisiära systemen  

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är en analytisk och noggrann person. Du är mån om att ge bra service och arbetar lösningsfokuserat. Vidare kan du arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Anders Öström, anders.ostrom@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sigrid Palmkvist, sigrid.palmkvist@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mail saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. (pdf, 273 kB)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 28e november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A679.894/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post