Analytiker flygpassageraruppgifter till Noa
Nationella operativa avdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst11 oktober 2024
Ansök senast03 november 2024
ReferensnummerA603.416/2024
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team söker vi nu operativa analytiker som är lösningsorienterade, nyfikna, analytiska och noggranna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Vi är cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet.
Nationella gränspolisenheten har processansvar för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Enheten är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns gränskontroll- och gemensamma återvändandeoperationer. Enheten tar bl.a fram analyser av landets gränssituation, samordnar polisens ambassadverksamheter och registrerar inreseförbud.
Sektionen för passageraranalys (Passenger information unit, PIU) är en del av Nationella Gränspolisenheten. Motsvarande verksamhet finns i EU:s samtliga medlemsstater och även i ett antal andra länder. Verksamheten vid PIU utgår från lagen (2018:1180) om flygpassageraruppgifter i brottsbekämpningen i syfte att bekämpa terrorism eller annan allvarlig brottslighet. Vid PIU finns två grupper för operativ analys och en grupp för kvalificerad analys. Den nu aktuella tjänsten finns i de två operativa analysgrupperna.
Arbetsbeskrivning
I rollen som operativ analytiker vid flygpassageraranalysverksamheten kommer du att arbeta med att ta emot och handlägga beställningar, utföra grundläggande analyser samt svara på beställning till informationsmottagare. Beställningarna omfattar såväl enkla sökningar på känd person till komplexa sökningar på okänd person som kan omfatta uppsättning av ett stort antal sökkriterier vars parametrar ändras utifrån det eftersökta analysresultatet.
Du kommer att arbeta med inre spaningsarbete och analys av stora datavolymer av bokningsuppgifter av flygpassagerare.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
- Jämföra PNR-uppgifter med uppgifter i databaser som är relevanta för att förebygga, förhindra, upptäcka, utreda och lagföra terroristbrott och allvarlig brottslighet
- Analysera PNR-uppgifter och passagerare före beräknad ankomst till eller avresa från Sverige, för att identifiera personer som de behöriga myndigheterna behöver utreda ytterligare
- Analysera PNR-uppgifter för att uppdatera och skapa nya kriterier som ska användas vid de bedömningar som genomförs enligt punkten ovan
- Analysera information för att skapa operativa rapporter
- Verksamheten bedrivs dygnet runt
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Akademisk utbildning eller annan utbildning eller yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Erfarenhet av analysarbete
- Goda kunskaper i MS Office-paketet, i synnerhet Excel
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska såväl som på engelska
- Svenskt medborgarskap
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- Utbildning/erfarenhet inom operativ underrättelseanalys
- Vana av digital informations- och databashantering
- Erfarenhet av myndighetsöverskridande samordning
- Tidigare erfarenhet av att ha arbetat oregelbundna tider
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga till kritiskt och konstruktivt tänkande, noggrannhet och hög säkerhetsmedvetenhet. Verksamheten är relativt ny så vi ser gärna att du är nyfiken och flexibel inför nya eller ändrade arbetsuppgifter. Arbetet ställer krav på ett långsiktigt och grundligt engagemang samt en beredskap för toppar av intensivt arbete.
Du bör trivas med att arbeta i grupp då arbetet präglas av olika former av samarbete både internt och externt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Anders Lundgren 0722-10 37 84 eller Jonas Öberg 0708-41 60 38.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult: Dana Däversjö 0730-86 97 80.
Fackliga företrädare
SACO-S nås via Polisens växel 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Tom Johnsson, ST, 076-947 00 30
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-56 166 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid i treskift, dygnet runt
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Analytiker
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor (se nedan) som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 3 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A603.416/2024 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och besvarar kortfattat frågorna, alternativt bifogar ett separat dokument i pdf- eller word-format med svar på frågorna nedan.
- Beskriv din utbildning
- Har du arbetslivserfarenhet av analysarbete? Om ja: beskriv kort din erfarenhet, t ex typ av analys, hur lång erfarenhet du har, annat av relevans
- Beskriv dina kunskaper i Microsoft Office-paketet, i synnerhet Excel
- Beskriv din nivå i svenska och engelska i tal och skrift
- Har du svenskt medborgarskap? (ja/nej)
- Har du utbildning och/eller erfarenhet inom operativ underrättelseanalys? Om ja: beskriv kort dina kunskaper / erfarenheter och hur du har förvärvat dem
- Har du vana av digital informations- och databashantering? Om ja: beskriv kort din erfarenhet, t ex vilka typ av information du har hanterat / vilka databaser du har arbetat med, under hur lång tid etc.
- Har du erfarenhet av myndighetsöverskridande samordning? Om ja: beskriv kort din erfarenhet
- Har du erfarenhet av att ha arbetat oregelbundna tider? (ja/nej)
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.