Sök Mina sidor

Jurist inom ordning och säkerhet

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället!

Organisation
Rättsavdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
23 oktober 2025
Ansök senast
06 november 2025
Referensnummer
A660.929/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Som jurist vid Polismyndighetens rättsavdelning är du delaktig i polisens viktiga samhällsuppdrag som sträcker sig över många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt!

Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning, rättsligt stöd och rättslig utveckling inom myndigheten. Arbetet bedrivs vid sektioner med nationellt respektive regionalt uppdrag. Den jurist vi söker kommer att tillhöra sektionen för nationell rättslig styrning och rättsligt stöd. Sektionen ansvarar för övergripande rättslig styrning i myndigheten samt det rättsliga stödet till myndighetens ledning och de nationella avdelningarna. Sektionen har också ett övergripande ansvar för myndighetens dataskyddsfrågor, domstolsprocesser samt rättslig utveckling genom deltagande i lagstiftningsprocessen och kontakter med Regeringskansliet i sådana ärenden. Genom vårt arbete bidrar vi till Polismyndighetens förmåga att på ett rättssäkert sätt fullgöra sitt uppdrag.

Inom Polismyndigheten bedrivs en snabb och omfattande utveckling av nya metoder och verktyg för att stärka polisens brottsbekämpande förmåga och öka den polisiära närvaron. Den aktuella tjänsten är en juristroll med fokus på ordning och säkerhet, det är frågor bland annat inom bevakning, vapen, explosiva varor, säkerhetsskydd och arrest.

Arbetsbeskrivning

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att

  • lämna rättsligt stöd till myndighetens ledning och de nationella avdelningarna i frågor som rör ordning och säkerhet
  • genomföra rättsutredningar
  • svara på remisser
  • företräda Polismyndigheten vid kontakter med Regeringskansliet och andra brottsbekämpande myndigheter
  • delta i stab vid särskilda händelser.

Hör en medarbetare berätta:  https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7326123754802102273

Polismyndigheten erbjuder möjlighet till distansarbete, friskvårdsbidrag och gym i egna lokaler. Vi sitter i lokaler centralt på Kungsholmen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har

  • juris kandidatexamen eller juristexamen
  • minst 3 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
  • svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har erfarenhet av

  • juridiskt arbete inom ett eller flera av följande områden: företrädesvis inom bevakning, arrest eller explosiva varor, alternativt inom säkerhetsskydd
  • lagstiftningsarbete eller implementering av ny lagstiftning
  • att lämna rättsligt stöd på en strategisk nivå som arbetsgivaren bedömer relevant
  • liknande arbete på Regeringskansliet, brottsbekämpande myndighet eller tillsynsmyndighet
  • att ha genomfört notarietjänstgöring.

 

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som jurist inom polisen behöver du vara lösningsfokuserad, flexibel och självständigt kunna driva ditt arbete framåt. Arbetsuppgifterna är ofta komplexa och ställer krav på en mycket god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt och förmåga att kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Det är viktigt att du är prestigelös, tydlig i ditt budskap samt trivs med att arbeta i tvärfunktionella arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser. Du behöver ha förmåga att lyfta blicken och se ditt arbete i ett större sammanhang. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Maria H Schöld, tf gruppchef,
tfn. 010-563 78 69

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Merima Hadzimesic
Mobil: 076-141 89 97
merima.hadzimesic@polisen.se
 

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, st.inom-polisen@polisen.se

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.


Urvalsfrågor att besvara:  

  1. Har du juris kandidatexamen eller juristexamen?
  2. Har du minst 3 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid? Beskriv på vilket sätt du uppfyller kravet samt ange tidsperiod.
  1. Har du mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift?
  2. Har du svenskt medborgarskap?
  3. Har du erfarenhet av juridiskt arbete inom ett eller flera av följande områden: bevakning, arrest, explosiva varor eller säkerhetsskydd ? Om ja ange inom vilket/ vilka områden och hur.
  4. Har du erfarenhet av liknande arbete på Regeringskansliet, brottsbekämpande myndighet eller tillsynsmyndighet? Om ja, beskriv.
  5. Har du genomfört notarietjänstgöring? Om ja, beskriv när.

 

Välkommen med din ansökan i form av CV och bifogat dokument med besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se  senast den 10 november. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer: A660.929/2025 i mailets ärendemening.   

 

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Varmt välkommen med din ansökan!