Operativ koordinator till Ekobrottskansliet, Noa
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 23 oktober 2025
- Ansök senast
- 09 november 2025
- Referensnummer
- A659.782/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker nu en operativ koordinator till Nationella operativa avdelningen, Ekobrottskansliets enhetskansli vid Ekobrottsmyndighetens verksamhet. Hos oss kommer du att verka för att stärka och utveckla arbetet mot ekonomisk brottslighet i Sverige.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att stärka hela Polismyndigheten genom att driva utveckling och upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten. Vidare samordnar Noa nationellt och internationellt arbete för brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov.
Ekobrottskansliets (EBK) huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla poliser till Ekobrottsmyndighetens verksamhet samt att leda polisverksamhet vid Ekobrottsmyndigheten. Arbetet på Ekobrottskansliet inkluderar bland annat spanings-, underrättelse-, och utredningsverksamhet mot kriminell ekonomi i företagsverksamhet.
Ekobrottsmyndigheten (EBM) är en specialistmyndighet som arbetar med ekobrottsbekämpning hela vägen från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. EBM arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete.
Arbetsbeskrivning
Som operativ koordinator samverkar du tätt med enhetsledningen kopplat till den operativa verksamheten men även rörande andra kanslirelaterade frågor. Arbetsuppgifterna innebär bland annat:
- koordinering och samordning av åtgärder inom polisiär verksamhet för Ekobrottskansliet
- koordinering och samordning av operativ verksamhet för Ekobrottsmyndigheten
- delta i arbetet med att ta fram enhetens operativa lägesbild
- företräda Ekobrottskansliet i olika operativa forum
- planera och leda operativa forum
- samverka internt inom kansliet och enheten
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- svensk polisexamen
- minst 3 års erfarenhet av arbete med ekobrottsbekämpning
- erfarenhet av arbete med koordinering eller samordning inom polisiär verksamhet
- goda kunskaper i Officepaketet
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- arbetat med brottsbekämpande frågor på strategisk nivå
- företrätt brottsbekämpande myndighet i externa sammanhang
- tidigare erfarenhet som chef inom brottsbekämpande verksamhet.
Personliga egenskaper
Som person har du en god samarbetsförmåga och medverkar till att skapa ett öppet arbetsklimat. Du är driven, strukturerad och flexibel samt har förmågan att leda andra. Det är också viktigt att ha en god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef Martin Brodin, 070-4580935.
Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvarig HR-konsult Dana Däversjö, 073-0869780.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, st.inom-polisen@polisen.se
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med eventuell provanställning om 6 mån
Arbetsort: Stockholm
Arbetstidsförläggning: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operativ koordinator
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du svensk polisexamen? (Ja/Nej)
- Har du minst 3 års erfarenhet av arbete med ekobrottsbekämpning? (Ja/Nej; om Ja, beskriv kortfattat)
- Har du erfarenhet av arbete med koordinering eller samordning inom polisiär verksamhet? (Ja/Nej; om Ja, beskriv kortfattat)
- Beskriv dina kunskaper i Officepaketet
- Beskriv din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- Är du svensk medborgare? (Ja/Nej)
- Har du arbetat med brottsbekämpande frågor på strategisk nivå? (Ja/Nej; om Ja, beskriv kortfattat)
- Har du företrätt brottsbekämpande myndighet i externa sammanhang? (Ja/Nej; om Ja, beskriv kortfattat)
- Har du erfarenhet av att ha arbetat som chef inom brottsbekämpande verksamhet? (Ja/Nej; om Ja, beskriv kortfattat)
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 9 november 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A659.782/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.