Sök

Administratör Lokalpolisområde Södra Vätterbygden Jönköping

Organisation

Polisregion Öst

Kommun

Jönköping

Län

Jönköpings län

Utlyst

29 november 2024

Ansök senast

05 december 2024

Referensnummer

C222214/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu administratörer till vår utredningsverksamhet i Lokalpolisområde Södra Vätterbygden, Jönköping.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Lokalpolisområde Södra Vätterbygden
I polisområde Jönköping är ett stort lokalpolisområde med en bred verksamhet. Vi har hos oss ingripande-, områdespolis-, receptions-, utrednings-, trafikpolis-och arrestverksamhet mm. Utredningsverksamheten på Lpo SVB består av 4 st utredningsgrupper och har i huvudsak ansvar för mängdbrotten, men hanterar också dödsfall, försvunna personer och beslagsverksamheten. Mängdbrotten som hanteras hos oss är lite förenklat stölder, skadegörelse, våldsbrott, narkotikabrott och trafikbrott som sker inom Jönköping, Habo och Mullsjö kommuner.

Arbetsbeskrivning

Hos oss kommer du att ha administrativa och beredande arbetsuppgifter såsom hämta in underlag från sjukvård, bank och försäkringsbolag, samt besvara förfrågningar från dem. Du kommer även att hantera anmälningar och informationsutbyte till andra myndigheter och kommuner.
I ditt arbete ska du bistå förundersökningsledare och utredare i ärendehanteringen genom att koppla handlingar, föra in nya uppgifter och beslut, skriva ut förhör, kontrollera protokoll innan redovisning i fråga om exempelvis misstankar, kopplade personer med mera samt arkivering. Det förekommer även andra stödjande och beredande arbetsuppgifter, som kan röra sig om att hålla enklare förhör samt eftersöka information hos myndigheter, företag och privatpersoner.

Kvalifikationer

Krav
Detta är en möjlighet för dig som har:
  • 3 årig avslutad och godkänd gymnasial utbildning inom samhällsvetenskapliga ämnet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten t.ex. operatörsutbildning PKC eller KY utbildning inom administration,
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet som administratör max 4 år tillbaka i tiden
  • Goda kunskaper i svenska och engelska språket, både skriftligt som muntligt
  • God datorvana inom Word, Excel och Outlook
  • Körkort med lägst behörighet B

  • Meriterande kunskaper
    Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av att sammanställa och redovisa information och/eller data
  • Erfarenhet av utredningsarbete genom intervju med informations och faktainhämtning
  • Erfarenhet av polisiära system, så som DurTvå och PÄr
  • Arbetslivserfarenhet från rättsvårdande myndighet
  • Eftergymnasial utbildning inom samhällskunskap, juridik, kriminologi eller IT (gärna inom AI)

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarstagande och självgående i ditt arbete. Som administratör hos oss kommer du att behöva ta ansvar för din arbetsuppgift och i nära samarbete med andra bidra till arbetet mellan olika utredningsgrupper.
Eftersom arbetsuppgifterna snabbt kan ändra sig krävs det att du kan ändra ditt synsätt och förhållningssätt i arbetsuppgifterna som du tilldelas. Samtidigt ska du kunna upprätthålla ordning och struktur som på ett effektivt sätt gynnar arbetet och verksamheten i sin helhet.
Samarbete är något som sker dagligen, detta innebär att du ska vara trygg i att skapa kontakter och vara lyhörd mot såväl kollegor, medborgare och andra myndigheter.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Pär-Åke Eld, Rekryterande chef
010-5667595
per-ake.eldh@polisen.se

Silvia Toth , HR- konsult
silvia.toth@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Jönköping
Arbetstid: Heltid, Veckoplanerad arbetstid 5:2 flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg