Sök

Administratör, reception till LPO Solna

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Solna

Län

Stockholms län

Utlyst

21 november 2024

Ansök senast

25 november 2024

Referensnummer

C220748/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vårt team stöd/service 2 söker vi nu en administratör som är serviceinriktad, kommunikativ och lösningsfokuserad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Stockholm består av fyra polisområden inklusive Gotland. Polisområde Stockholm nord är indelat i sju lokalpolisområden: Norrtälje, Södra Roslagen, Sollentuna, Solna, Järva, Järfälla och Vällingby. I polisområde Stockholm nord bor närmare en miljon invånare. Ännu fler arbetar, passerar och vistas här varje dag. Vårt geografiska område sträcker sig över 14 kommuner.

I polisområde Stockholm nord bor närmare en miljon invånare. Ännu fler arbetar, passerar och vistas här varje dag. Vårt geografiska område sträcker sig över 14 kommuner.

Lokalpolisområde Solna består av Solna och Sundbybergs stad. Antalet invånare är ca 130 000 och ökar stadigt. Variationen i lokalpolisområdet är stor. Allt från Sveriges nationalarena för fotboll, norra Europas största shoppingcenter och Sveriges kanske trafiktätaste vägsträcka, till natursköna Hagaparken där Sveriges tronarvinge kronprinsessan Victoria bor och Sundbyberg centrums småstadsidyll. I lokalpolisområdet finns även Hallonbergen och Rissne, som av NOA klassificerats som prioriterade områden.

Lokalpolisområdet består av en receptionsgrupp, en passgrupp, en kansligrupp, team evenemang, fyra utredningsgrupper, åtta BF/IGV grupper inklusive en områdespolisgrupp.

Arbetsbeskrivning

I rollen som administratör arbetar du brett och serviceinriktat i receptionen. Tjänsten innebär mycket direktkontakter med besökare samt kontakter via telefon och mejl.

Arbetet innebär att upprätta polisanmälningar av olika dignitet samt att hantera beslag och hittegods. Du kommer att utföra inledande första handsåtgärder som innebär att hålla förhör och bistå med andra förekommande administrativa arbetsuppgifter. Samverkan mellan olika aktörer sker både internt och externt. Du kommer också att ta emot tillståndshandlingar samt att hantera inlämnande vapen och ammunition.

Som administratör informerar och vägleder du medborgarna på ett effektivt sätt och är mån om objektivt bemötande med utgångspunkt i respektive ärende.

Andra relaterade arbetsuppgifter kan tillkomma då inflödet av ärenden varierar i hög grad.

Kvalifikationer

Krav
  • Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren finner relevant
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • God datorvana och lätt för att lära dig olika IT-system
  • Aktuell arbetslivserfarenhet från en kontaktintensiv servicefunktion inom myndighet eller annan offentlig verksamhet, alternativt kundservice på ett större företag

  • Det är meriterande om du även har:
  • Några års erfarenhet av arbete med service/administration inom myndighet eller annan offentlig förvaltning
  • Erfarenhet från polisiära datasystem såsom RES, hittegods och Durtvå
  • Utbildning inom eller erfarenhet av att jobba med straffrätt
  • Kunskaper i andra språk utöver svenska och engelska och nordiska språk
  • Tidigare erfarenhet av att hantera konfliktfyllda och svåra situationer kopplat till service
  • Körkort B

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är serviceinriktad, kommunikativ och social. För att passa i rollen bör du även vara lösningsfokuserad, samarbetsorienterad och strukturerad. Då du kommer att ha mycket kontakter som representant för Polismyndigheten är viktigt att du kan bemöta olika människor objektivt och agera professionellt med lugnet i behåll även i pressade situationer. Periodvis förekommer högre inflöde av besökare vilket kräver att du kan tempoväxla samtidigt som du fortsätter att hålla hög servicenivå och kvalitet i arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Linnea Blomqvist , Rekryterande Chef
073-0712482
linnea.blomqvist@polisen.se

Daniel Weiderstål, HR-konsult
daniel.weiderstal@polisen.se

Övrig information

Placering: Solna
Arbetstid: VP 5:2, 40h/vecka
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg