Sök

Deskhandläggare till regionalt it-brottscentrum (RC3)

Organisation

Polisregion Öst

Kommun

Norrköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

19 november 2024

Ansök senast

25 november 2024

Referensnummer

C219804/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Öst är organiserad i tre polisområden: Södermanland, Östergötland och Jönköping som tillsammans är indelade i nio lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, utredningsenheten och underrättelseenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik.

Vid region Östs utredningsenhet finns sektionen RC3. Sektionen innehåller flera olika kompetensområden, alla med fokus på att komplettera och bidra till regionens utredningsverksamhet. RC3 har som uppgift att utreda och biträda med spetskompetens i utredningar med IT-relaterade inslag. Sektionen har även ett uppdrag att bidra till kompetenshöjningen av utredningsverksamheten avseende cyberbrottslighet över hela regionen.


Arbetsbeskrivning

RC3 är en egen sektion under den regionala utredningsenheten (RUE). Sektionen består av it-forensiska grupper, internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn (ISÖB), regionens kameragrupp, bedrägeriberedning och cybergruppen.

Cybergruppen innefattar komplexa cyberbrottsutredare (KCB), internetinhämtning, kryptoanalytiker och deskfunktion. Desken är vägen in till RC3 och fungerar som en stödfunktion för alla polisanställda i frågor som rör digitala bevis och cyberbrottslighet. I deskens uppdrag finns även ett utbildningsansvar gällande it-relaterade utredningsåtgärder samt att sprida information om RC3:s verksamhet i regionen.

Som deskhandläggare hanterar du information till och från utredningsverksamheten inom organisationen för cyberbrott. Du agerar mellanhand mellan utredare och externa aktörer, både nationella och internationella. Du har kontakt med både privata företag och internationella myndigheter. En viktig del i rollen är även att agera ambassadör och informera polismyndighetens funktioner om vilka redskap och stödfunktioner som RC3 har.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Hantera inkommande frågor från regionen gällande digitalt material/utredningsåtgärder i utredningar.
  • Utveckla deskfunktionen och hantera SPoC-förfrågningar (Single Point of Contact) mot sociala mediaplattformer.
  • Vara mellanhand mellan brottsutredare, internationella organisationer och myndigheter.
  • Utbildningsansvar för RC3 mot övrig polisverksamhet och hålla i informationsträffar.
  • Desklogg, uppföljning och utvärdering av verksamheten.
  • Identifiera verksamhetens behov av ny eller förändrad information inom it-relaterad brottslighet och deltar i framtagande eller förändring av sådan.
  • Bemanna deskfunktionens telefon och e-post.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisexamen alternativt annan av arbetsgivaren bedömd relevant akademisk examen eller utbildning alternativt flerårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande.
  • I närtid och minst 2 års arbetslivserfarenhet ifrån Polismyndigheten.
  • Utredningsvana inom statliga myndigheter.
  • God teknisk kunskap om it-utredningsstödjande åtgärder samt polisiära system.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

  • Det är meriterande om du även har:
  • SPoC-utbildning.
  • Erfarenhet från liknande roll där du verkat som en stödfunktion.
  • Erfarenhet av utbildande och kunskapshöjande uppdrag.
  • Erfarenhet av att skriva och publicera nyheter på intrapolis eller motsvarande.
  • Ingått i nationella samarbetsgrupper.

Personliga egenskaper
Du är som deskhandläggaren kontaktpunkten mellan bredden och specialisterna vilket innebär att du måste vara grundläggande inläst på alla delar som berör cyberbrottslighet och ha en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer tillsammans med en hög kommunikationsförmåga. Vidare är du som deskhandläggaren en stödfunktion, både för kollegor inom den egna enheten men också för kollegor utanför den egna gruppen. Du agerar bollplank, bidrar med kunskap eller förmedlar kontakt med, eller information från, specialisterna vilket innebär att du behöver vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Som deskhandläggare innehar du en funktion som är i ständig förändring med arbetsuppgifter som är mycket varierande inom ett brett område. Du behöver därför ta ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturera ditt angreppssätt och driva dina processer framåt samtidigt som du har en förmåga att lätt anpassa dig efter ändrade omständigheter och tempoväxlingar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Hanna Kinnersjö, Rekryterande chef
hanna.kinnersjo@polisen.se

Ella Patrikson, HR-Konsult
ella.patrikson@polisen.se

Fackliga företrädare

Rebecca Wennström, Ordf. ST region Öst
st.region-ost@polisen.se

Polisförbundet, SACO-S och Seko
Nås via Polisens växel 11414

Övrig information

Arbetsort: Norrköping
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg