Sök

Handläggare Förvaltningsärenden

Organisation

Polisregion Nord

Kommun

Umeå

Län

Västerbottens län

Utlyst

21 november 2024

Ansök senast

02 december 2024

Referensnummer

C220341/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisområde Västerbotten är ett av polisområdena i region Nord och har verksamhet i hela Västerbottens län. Det geografiska området spänner över 15 kommuner.

Polisområde Västerbotten är indelat i tre lokalpolisområden: Umeå, Södra Lappland och Skellefteå. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett polisområdeskansli.

Lokalpolisområde Umeå ingår i polisområde Västerbotten. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare inom den förvaltningsrättsliga verksamheten kommer du handlägga ärenden gällande ordningslagen och förordnanden. Andra förvaltningsrättsliga ärenden kan även bli aktuellt. Vidare innebär arbetet att söka i lagtext, lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Rollen innebär arbete med allmänna sammankomster som exempelvis, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning samt utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden. Arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten. Vid behov kommer du stötta övrig verksamhet med för arbetsplatsen aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.

Tjänsteresor och övernattningar inom polisområdets orter kan förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Fullständig gymnasieexamen eller yrkesutbildning på gymnasienivå som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Minst 1 års aktuell erfarenhet av handläggning inom administrativ verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • Goda kunskaper i Office-paketet
  • B-körkort (manuell bil)

  • Vi ser det även som meriterande om du har:
  • Aktuell erfarenhet av handläggning inom statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Erfarenhet av samverkan från tidigare arbetsplats utanför den egna organisationen t.ex. samverkan mellan myndigheter och olika samhällsaktörer.
  • Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter t.ex. registrering och diarieföring.

Kontaktpersoner

Pernilla Melander, HR-konsult
076-116 33 86
pernilla.melander@polisen.se

Carl-Johan Ekelund, Rekryterande chef
070-689 11 31
carl-j.ekelund@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från SACO-S Region Nord, Polisförbundet Region Nord, ST Region Nord och SEKO Polisen nås via Polisens växel
11414

Övrig information

Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Flexibel arbetstid dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: handläggare förvaltningsärenden

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg