Sök

Handläggare Förvaltningsärenden till Stöd Service 1, Polisområde Norrbotten

Organisation

Polisregion Nord

Kommun

Luleå

Län

Norrbottens län

Utlyst

20 november 2024

Ansök senast

11 december 2024

Referensnummer

C218967/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisområde Norrbotten tillhör Sveriges största och nordligaste region och är ett av polisområdena i Region Nord. Det geografiska området spänner över 14 kommuner från Arvidsjaurs kommun i söder till Kiruna kommun i norr.

Polisområde Norrbotten är indelat i fyra lokalpolisområden: Luleå/Boden, Norra Lappland, Piteå/Älvdal och Östra Norrbotten. På polisområdesnivå finns även en utredningssektion, en insatsgrupp och en hundgrupp. Vidare finns ett polisområdeskansli.

Vi söker nu handläggare inom tillstånd och förvaltningsärenden till gruppen för stöd- och serviceverksamheten med placeringsort Luleå.

Arbetsbeskrivning

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Handläggning av förvaltningsärenden med inriktning mot tillståndsärenden. Till exempel tillstånd till allmänna sammankomster, offentliga tillställningar samt ianspråktagande av offentlig plats.
  • Inhämtande av yttranden, juridiska ställningstagande, beslutsfattande och samverkan inom och utom Polismyndigheten.
  • Telefonsupport till allmänheten.
  • Handläggning av övriga förvaltningsrättsliga ärenden kan tillkomma. Till exempel förordnanden av olika funktioner samt besiktning av skjutbanor.


Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Fullständig gymnasieexamen eller yrkesutbildning på gymnasienivå som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Minst 1 års aktuell erfarenhet av handläggning inom administrativ verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
  • Goda kunskaper i Office-paketet.

  • Vi ser det även som meriterande om du har:
  • Aktuell erfarenhet av handläggning inom statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Erfarenhet av handläggning av förvaltningsärenden från en tidigare roll.
  • Erfarenhet av samverkan från tidigare arbetsplats utanför den egna organisationen t.ex. samverkan mellan myndigheter och olika samhällsaktörer.
  • Erfarenhet av förändringsarbete och/eller digitaliseringsprocesser.
  • Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter t.ex. registrering och diarieföring.

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du trivas med att arbeta självgående och med ett tidvis högt tempo. I handläggningen av olika ärenden behöver du vara strukturerad och noggrann kopplat till befintliga rutiner och administrativa krav. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder. Arbetet förutsätter en god förmåga att kunna prioritera mellan arbetsuppgifter och vid behov kunna vara flexibel och växla mellan olika uppgifter. Du har god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du kan snabbt ställa om utifrån verksamhetens behov och du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra med att lösa arbetsuppgifter och situationer.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.



Kontaktpersoner

Peter Lundmark, Gruppchef
010-568 36 91
peter.lundmark@polisen.se

Marita Lindblom, HR-konsult
070-347 50 36
marita.lindblom@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet polisregion Nord, SEKO polisen, SACO-S region Nord, ST region Nord, samtliga nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Luleå
Arbetstid: Dagtid Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare Förvaltningsärenden

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på:
polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.




Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg