Sök

Planerare till Operativ verksamhetsstyrning

Organisation

Polisregion Nord

Kommun

Umeå

Län

Västerbottens län

Utlyst

25 november 2024

Ansök senast

08 december 2024

Referensnummer

C221258/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Nu söker vi en Planerare till Operativ verksamhetsstyrning, Regionkansliet, för vikariat som sträcker sig till våren 2026.

Regionkansliets huvudsakliga uppgift är att ge stöd till regionpolischefen samt planera och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Regionkansliet bedriver verksamhet i hela regionen där majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär. Arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter

Operativ verksamhetsstyrning är en regional resurs under regionkansliet som består av tre grupper, spridda över region nord, som stödjer den operativa planeringen i regionen på regional-, polisområdes- samt lokalpolisområdesnivå. Operativ verksamhetsstyrning säkerställer en gemensam planeringsprocess och har nära samarbete med chefer och fackliga organisationer.

Arbetsbeskrivning

Som planerare på Polisen kommer du att arbeta administrativt med det mesta som rör personalplaneringen och du är expert inom arbetstidsavtalet. Vid behov kommer du att stötta cheferna i frågor som rör arbetstidsförläggning och kollektivavtal.

Som Planerare på Polisen kommer du att:
  • Planera personalresursen på bästa möjliga sätt för att uppnå det önskvärda verksamhetsbehovet. Detta med hänsyn till såväl arbetsmiljö- som ekonomiska aspekter samt på såväl kort som lång sikt.
  • Säkerställa att våra kollektivavtal, ASA/Polis efterföljs.
  • Bereda personaluttag vid både planerade och hastigt uppkomna insatser.
  • Vara delaktig i utbildningsplanering.
  • Ingå i polisområdets semesterplaneringsgrupp.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
  • I närtid minst 6 månaders aktuell arbetslivserfarenhet av personalplanering och personaladministration eller motsvarande erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. ex. planerat personal i dygnet-runt verksamhet, planering av större verksamhet.
  • Mycket god vana av MS Office-paketet, särskilt Excel och erfarenhet av dator som dagligt arbetsverktyg.
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

  • Det är meriterande om du även har:
  • God kännedom om polisens organisation och verksamhet
  • Eftergymnasial utbildning/kurser i personaladministration som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Aktuell arbetslivserfarenhet av arbete med och kunskap om de regelverk som omfattar tjänstgöringstider och olika ledigheter så som arbetstidsavtalet (ASA), semesterlagen, föräldraledighetslagen, villkorsavtalet m.fl.
  • Aktuell erfarenhet av personaladministrativa systemen COPS och/eller Heroma.

Personliga egenskaper
Som Planerare är det avgörande att ha en helhetssyn och förmågan att förstå integrationen mellan olika delar av verksamheten. Du har ett strukturerat och ordningsamt förhållningssätt som kombineras med en flexibilitet där du har lätt att tempoväxla vid plötsligt ändrade omständigheter. I rollen som knutpunkt mellan personal och andra funktioner krävs dina nätverks- och samverkansfärdigheter och därför är din goda kommunikations-och samarbetsförmåga av största vikt. Du är en lagspelare som trivs både i grupp och i självständigt arbete och du har förmåga att kunna prioritera, fatta beslut och lösa uppkomna problem självständigt och i samverkan med andra aktörer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Henrik Lindgren , Gruppchef
070-210 74 66
henrik.lindgren@polisen.se

Hanna Säreskog, HR-konsult
hanna.sareskog@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för Polisförbundet, SEKO polisen, SACO-S och ST nås via Polisens växel 114 114.

Övrig information

Arbetsort: Umeå
Anställning: Vikariat, till våren 2026
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg