Sök

Sekretesshandläggare till Områdeskansliet

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

19 november 2024

Ansök senast

03 december 2024

Referensnummer

C220230/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Vi söker nu en sekretesshandläggare som kommer att vara placerad i gruppen Verksamhetsstöd 1 på Områdeskansliet, Polisområde City. Din framtida arbetsplats är i Kvarteret Kronoberg, Kungsholmen, Stockholm.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisområde Stockholm City är Stockholms mest trafikerade polisområde där över en miljon människor rör sig varje dag. Det geografiska området spänner över två kommuner från den hektiska stadskärnan till det lugnare Lidingö.

Polisområde Stockholm City är indelat i två lokalpolisområden: Norrmalm och Södermalm. På polisområdesnivå finns utredningssektionen, grova brottssektionen, spaningssektionen, sektionen för brott i nära relation, sektionen för operativt stöd och joursektionen. Vidare finns ett polisområdeskansli.

Arbetsbeskrivning

Områdeskansliet ansvarar för:
  • Att vara ett stöd i den övergripande planeringen och uppföljningen av verksamheten på polisområdet.
  • Samordning och planering av personaluttag till ingripandeverksamheten och andra områdesgemensamma åtaganden gentemot Polisregionen.
  • Samordna extern service.
  • Samordning av utbildning, aspiranter och vapen.
  • Den interna servicen i polisområdet.
  • Taktiskt centrum (TC) och inom ramen för TC för stabssamordning i polisområdet.

Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut.

Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Handläggaren bistår även gruppchefer inom polisområdet vid handläggning av sekretessärenden. Områdeskansliet i Stockholms City har ett åtagande att omhänderta de förfrågningar som inkommer gällande utlämnande av allmän handling där det finns ett samordningsansvar.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Juristexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning.
  • Erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system.

  • Vi ser det som meriterande om du också har:
  • Erfarenhet av polisiära IT-system såsom PÄr och Durtvå .
  • Arbetat med liknande arbetsuppgifter på Polismyndigheten i närtid.

Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare behöver du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Maria Mikko, Rekryterande chef
maria.mikko@polisen.se

Anna-Carin Danielsson, HR-konsult
010-567 59 07
anna-carin.danielsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet Sthlm City, Saco-s Sthlm, SEKO Polisen Sthlm, ST Sthlm City nås via Polisens växel, 114 14.

Övrig information

Arbetsort: Kvarteret Kronoberg, Kungsholmen, Stockholm.
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid, VP 5:2.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg