Ekonomiassistent, vikariat
- Organisation
- Ekonomiavdelningen
- Kommun
- Linköping
- Län
- Östergötlands län
- Utlyst
- 24 oktober 2025
- Ansök senast
- 31 oktober 2025
- Referensnummer
- PB177/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning med placering i Linköping. Vi ansvarar för Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Vi svarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i tre processer, kund-, leverantörs-, samt redovisningsprocessen. Vi ansvarar även för hela Polismyndighetens ekonomisupport. Sektionen har tre verksamhetsutvecklare och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen.
Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsprojekt pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer. PAC ekonomi söker nu en ekonomiassistent till ett vikariat till och med april 2026.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning med placering i Linköping. Vi ansvarar för Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Vi svarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i tre processer, kund-, leverantörs-, samt redovisningsprocessen. Vi ansvarar även för hela Polismyndighetens ekonomisupport. Sektionen har tre verksamhetsutvecklare och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen.
Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsprojekt pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer. PAC ekonomi söker nu en ekonomiassistent till ett vikariat till och med april 2026.
Arbetsbeskrivning
Som ekonomiassistent arbetar du med fokus på inbetalningsflödet. Som Sveriges största myndighet hanterar vi stora mängder med inbetalningar och avstämningar. Som ekonomiassistent hanterar du olika flöden från beställning till betalning, så som filinläsning, felhantering, betalning, periodisering.
Arbetsuppgifterna kommer att variera, men kan vara exempelvis:
Arbetsuppgifterna kommer att variera, men kan vara exempelvis:
- Administrera och stödja Polismyndigheten med fakturering genom att hantera inbetalningar och avstämningar
- Backoffice hantering av kassa/reception.
- Stödja Polismyndigheten i frågor avseende inbetalningar och tidsredovisning genom telefon- och mailsupport
- Utveckling och digitalisering av de olika inbetalningsflödena
- Avstämningar och andra bokslutsuppgifter kopplade till moms, redovisning och regelefterlevnad
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
Som ekonomiassistent analyserar du inbetalningar och identifierar du avvikelser. Du behöver därför ha en förmåga att hitta lösningar och vara flexibel, samtidigt som du behåller en god kvalitet på det du levererar.
Du tillhör en arbetsgrupp där ni samarbetar och hjälper varandra. Du behöver därför trivas i mixen av självständigt arbete och samarbete med andra. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service en viktig del i den du är.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- Minst gymnasial utbildning med inriktning ekonomi eller annan erfarenhet och/eller utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom ekonomi i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant.
- God datorvana, vilket innebär att kunna hantera flera system samtidigt.
- Goda kunskaper i svenska.
- Eftergymnasial utbildning inom ekonomi som arbetsgivare finner relevant.
- Erfarenhet av ekonomiarbete inom större och/eller komplexa organisationer som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Erfarenhet av större/komplexa affärssystem, exempelvis Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Erfarenhet av backoffice hantering av kassasystem som arbetsgivaren bedömer relevant.
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
Som ekonomiassistent analyserar du inbetalningar och identifierar du avvikelser. Du behöver därför ha en förmåga att hitta lösningar och vara flexibel, samtidigt som du behåller en god kvalitet på det du levererar.
Du tillhör en arbetsgrupp där ni samarbetar och hjälper varandra. Du behöver därför trivas i mixen av självständigt arbete och samarbete med andra. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service en viktig del i den du är.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Kirre Strantzalis, Gruppchef
kiriazis.strantzalis@polisen.se
Linnéa Roll, HR-konsult
linnea.roll@polisen.se
kiriazis.strantzalis@polisen.se
Linnéa Roll, HR-konsult
linnea.roll@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Seko Polisen, SACO-S och ST nås via polisens växel 114 14
Övrig information
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, st.region-ost@polisen.se
Anställningsform: Vikariat, till och med april 2026
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Omgående efter genomförd säkerhetsprövning
Funktion: Handläggare Ekonomi
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, st.region-ost@polisen.se
Anställningsform: Vikariat, till och med april 2026
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Omgående efter genomförd säkerhetsprövning
Funktion: Handläggare Ekonomi
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.