Sök

Ansökan om utbetalning

En ansökan om utbetalning omfattar en indikatorrapport, en läges- eller slutrapport och en ekonomisk rapport.

Följande bilagor ska alltid bifogas:

  • Läges- eller slutrapport (ifylld rapportmall)
  • Huvudboksutdrag (för faktiska kostnader)
  • Tidredovisning (för personal som redovisar tid per dag)
  • Underlag som styrker månadslön och lönebikostnader (gäller kostnader för ny personal)
  • Budgetförbrukningsplan
  • Signeringsunderlag

Utöver dessa dokument ska samtliga projektrelevanta underlag som till exempel lönespecifikationer, fakturor, tryckoriginal, deltagarlistor och så vidare finnas tillgängliga hos projektet och översändas till gruppen för EU-fonder på begäran.

Skicka in rapporter och kompletteringar

Rapporter och kompletteringar skickas in via e-tjänsten ”Min ansökan”.

  1. Logga in i "Min ansökan" med användarnamn och lösenord. Om du behöver lägga till personer som ska arbeta med ekonomiuppföljning och lägesrapporter, använd dela-funktionen i ”Min ansökan”.
  2. Välj aktuellt projekt i ”Min ansökan”.
  3. Tryck på ”Alternativ” och välj mellan:
  • Visa ansökan: om du vill se ansökan om stöd
  • Utbetalningar: om du vill skapa, arbeta med och skicka in en ansökan om utbetalning (ekonomisk rapport, indikatorsrapport, lägesrapport)
  • Komplettering: om du vill kommunicera med och skicka in filer till Polismyndigheten. Exempel på kompletteringar är signeringsunderlag, kompletterande information, ändring av kontouppgifter och ändringar i beslut om stöd
  • Flytta ansökan: inte aktuellt för ISF/BMVI

När  ansökan om utbetalning är inskickad öppnar du aktuell utbetalning och trycker på knappen ”Skriv ut signeringsunderlag”. Signeringsunderlaget skrivs ut, undertecknas av behörig person, skannas in och laddas upp i "Min ansökan" genom funktionen "Komplettering".

Signeringsunderlag i original skickas till:
Polismyndigheten, EA Gruppen för EU-fonder, F18, 106 75 Stockholm

Läges- och slutrapportering

I din lägesrapport ska du beskriva arbetet som har genomförts i projektet under perioden och eventuella förändringar som skett. Kom ihåg att också beskriva kommande ändringar i projektet och varför de är nödvändiga för projektets genomförande.

Fylla i lägesrapporten

Mallen för lägesrapport hittar du under Blanketter och mallar. Här beskrivs hur du ska fylla i mallen för lägesrapport.

1. Information om stödmottagare och projekt

Här ska du fylla i ett antal celler som berör projektet och perioden som du ska rapportera.

  • I cellen Projektnamn fyller du i vad ditt projekt heter. Om du inte kommer ihåg vad det heter titta i beslut om stöd eller Min ansökan.
  • I cellen Stödmottagare skriver du in din organisations namn.
  • I cellen Projektperiod från och med fyller du i projektets startdatum enligt beslut om stöd.
  • I cellen Projektperiod till och med fyller du i projektets slutdatum enligt beslut om stöd.
  • I cellen Diarienummer fyller du i projektets diarienummer som du ser i beslut om stöd (inte Ärendeid).
  • I cellen Ärendeid fyller du i projektets ärendeid som du ser i beslut om stöd och i Min ansökan.
  • I cellen Lägesrapportnummer fyller du i det nummer som rapporteringsperioden tillhör. Exempelvis: Om det är andra rapporteringsperioden du ska rapportera, så skriver du att det är lägesrapportnummer 2, om det är första gången du ska rapportera så är det lägesrapport nummer 1
  • I cellen Redovisningsperiod från och med fyller du i startdatument för den period som du ska rapportera i lägesrapporten. Du hittar datumen för redovisningsperioderna i beslut om stöd under rapporteringsperioder.
  • I cellen Redovisningsperiod till och med fyller du i slutdatumet för den period som du ska rapportera i lägesrapporten. Du hittar datumen för redovisningsperioderna i beslut om stöd under rapporteringsperioder.
  • På frågan Har ni fått eller förväntar ni er att få ersättning från andra offentliga organisationer eller EU-organ för att täcka kostnaderna i den här ansökan? Svara du JA om du fått annat stöd för arbetet ni gör i projektet än det ni får från Polismyndigheten genom fonden för inre säkerhet. Svara NEJ om du inte fått det.
  • Om du svarat JA på frågan innan så ska du räkna upp vad för annat stöd du fått från andra offentliga organ eller EU-organ.

2. Arbetspaket och aktiviteter

Här ska du fylla i alla arbetspaket och aktiviteter för ditt projekt. Ditt projekt har minst 3 arbetspaket: Genomförande, kommunikation och uppföljning/utvärdering.

Skriv in arbetspaketets namn i fältet Arbetspaket. Skriv in aktivitetens namn i fältet Aktivitet. I fältet Beskrivning av genomförda och pågående aktiviteter fyller du i vad ni har arbetat med i aktiviteten under rapporteringsperioden. I fältet Status fyller du i om arbete i aktiviteten pågår, är genomförd (alltså ni är klara med arbetet i aktiviteten) eller Försenad om arbetet i aktiviteten är försenat.

Om en aktivitet inte påbörjats så skriv det i fältet Beskrivning, samt om det beror på en försening så skriver du in i status att aktiveten är försenad.

3. Måluppfyllelse

I fältet Måluppfyllelse ska du beskriva hur arbetet i projektet har framskridit i relation till målet i projektet. Hur arbetar ni konkret för att nå målet, sammanfatta vilka delmål och konkreta resultat ni uppnått under perioden eller har arbetat med under perioden.

Ligger ni i fas för att uppnå projektmålet och leverera era konkreta resultat vid projektslut?

4. Utfall för programindikatorer

I fältet Utfall programindikatorer ska du berätta varför utfallet ser ut som det gör. Om utfall saknas motiverar du varför. Om du har korrigerat utfall som tidigare rapporterats in ska du skriva vilken indikator det gäller och varför korrigeringen behövde göras.

5. Utfall för projektindikatorer

I tabellen Utfall för projektindikatorer ska du fylla i ditt projekts projektindikatorer, målvärde – dessa ska stämma överens med uppgifterna i ansökan om stöd. Fyll i periodens utfall, samt det ackumulerade utfallet sedan projektstart och indikatorns mätenhet (tex procent om indikatorn är en process). Under kommentar motiverar du utfallet.

6. Utfall för delmålsindikatorer

I tabellen Utfall för delmålsindikatorer ska du fylla i ditt projekts delmålsindikatorer samt målvärde – dessa ska stämma överens med uppgifterna i ansökan om stöd. Fyll i periodens utfall, samt det ackumulerade utfallet sedan projektstart och indikatorns mätenhet (tex procent om indikatorn är en process). Under kommentar motiverar du utfallet för indikatorn.

7. Jämställdhet och icke-diskriminering

I fältet Jämställdhet och icke-diskriminering ska du beskriva hur du arbetar i projektet för att motverka diskriminering och arbetar för jämställdhet och likabehandling. Dessa horisontella principer är del av EU:s stadga för grundläggande rättigheter. Beskriv hur projektet arbetar med detta och om ojämlikheter eller diskriminering identifierats i genomförandet beskriv vad ni har satt in för åtgärder för att rätta till det.

8. Omständigheter som påverkar projketets genomförande och resultat

I fältet Omständigheter som påverkar projektets genomförande och resultat ska du beskriva vilka förändringar som skett i projektet som kan påverka projektets planerade genomförande samt dess mål och resultat. Du ska till exempel beskriva varför aktiviteter inte har genomförts enligt plan eller är försenade, du ska beskriva varför eventuella aktiviteter tagits bort eller slagits samman och vad som påverkas av förändringen. Du ska beskriva hur ni hanterar att omständigheterna förändras och hur ni ser till att den negativa påverkan blir så liten som möjligt. Skriv också hur ni uppdaterar er riskanalys för projektet med de nya omständigheterna i åtanke.

9. Projektorganisation och samverkan med andra organisationer

I fältet Projektorganisation och samverkan med partnerorganisationer och andra relevanta organisationer ska du skriva hur ni i projektet har samverkat med era projektpartner och/eller andra organisationer för att komma framåt i projektgenomförandet under perioden. Berätta också om eventuella förändringar som skett i projektorganisationen.

10. Kommunikation och synliggörande

I fältet Kommunikation och synliggörande ska du beskriva hur ni i projektet under perioden har arbetat med extern och intern förankring av de resultat/metoder/processer som projektet tar fram. Beskriv hur ni har arbetat med att ge kunskap och bygga förståelse hos eventuella slutanvändare. Beskriv hur ni under perioden har arbetat med att informera och sprida kännedom om projektet och dess resultat hos allmänheten. Beskriv hur ni i de olika aktiviteterna som genomförts synliggjort att arbetet i projektet finansieras från EU.

11. Uppföljning och utvärdering

I fältet Uppföljning och utvärdering ska du beskriva hur ni i projektet under perioden har arbetat med uppföljning av projektets aktiviteter och indikatorer. Beskriv hur resultatet från uppföljning har implementerats i projektarbetet för att uppnå så bra resultat som möjligt. Beskriv hur eventuella rekommendationer/förbättringsförslag bidragit till att projektets mer hållbara resultat och bättre måluppfyllelse.

12. Behöver ni ändra beslut om stöd under kommande 6 månader

I fältet Behöver ni ändra beslut om stöd kommande 6 månader ska du skriva om det finns behov av ändringar i projektet i närtid (6 månader framåt) som påverkar beslut om stöd. Beskriv vad det är för ändring som ni ser behövs och varför den är nödvändig. Du kan läsa mer om vilka ändringar som kräver ett formellt beslut under Ändringar i beslut om stöd.

13. Övrig information

Fältet Övrig information kan du använda för att ytterligare öka förståelsen för tex rapporterade aktiviteter, omvärldshändelser som påverkar projektet, eller kanske om du är intresserad av att Gruppen för EU-fonder kommer och hälsar på ditt projekt för att få mer förståelse och kunskap om ditt specifika projekt, eller om ni vill visa era resultat.

Programindikatorer

Utfall för programindikatorer registrerar du direkt i ”Min ansökan”. Logga in, välj alternativet utbetalningar, klicka på rubriken Indikatorutfall och påbörja registreringen.

Vid varje rapportering registrerar du det ackumulerade värdet för vald programindikator. Det betyder att om det redan finns ett registrerat utfall plussar du på med det utfall som uppnåtts under aktuell projektperiod.

Genomförande och resultat

Redovisning av genomförande och resultat gör du i mall för läges- och slutrapport. I läges- och slutrapporten registrerar du även utfall för projekt- och delmålsindikatorer. Ladda upp och fyll i mall för lägesrapport eller mall för slutrapport och bifoga den till ansökan om utbetalning. Vid projektets sista ansökan om utbetalning skall Mallen "Verkliga huvudmän" skickas in. Ovanstående mallar hittar du på sidan "Blanketter och mallar".

När du befinner dig på sidan "Utbetalningar" trycker du på fliken "Dokument" och sedan på "Lägg till filer" för att bifoga den ifyllda rapporten.

Ekonomisk rapportering

Den ekonomiska redovisningen gör du direkt i ”Min ansökan”. Välj mellan att lägga till varje post för sig eller att rapportera via en CSV fil. 

  • Personalkostnader rapporteras under fliken ”personalkostnader”
  • Schablonkostnader beräknas och rapporteras automatiskt.
  • CSV filen kan användas för övriga kostnadsslag (faktiska kostnader)

Hämta data genom CSV fil

Om du hämtar data från organisationens ekonomisystem och läser in i ”Min ansökan” kan flera utgiftsrader läsas in samtidigt.  Exportera uppgifterna till Excel och skapa en fil per organisation (stödmottagare och projektpartner). Säkerställ att den översta raden i Excelarket innehåller rätt rubriker. De måste vara rättstavade, men den inbördes ordningen spelar ingen roll.

Obligatoriska rubriker:

  • Valutakod: ”SEK”
  • Bilaga NO: ”-”
  • Kostnadsslag: ”Resor och logi”, ”Investeringar, materiel och lokaler”, ”Externa tjänster”, ”Projektintäkter (negativ kostnad)”, ”Klumpsumma”.
  • Leverantör: Ange firmanamn. Fältet ska enbart fyllas i om kostnader redovisas under följande kostnadsslag: 
    • Resor och logi
    • Investeringar, materiel och lokaler
    • Externa tjänster

Spara om filen i CSV format

Excelfilen sparas i CSV-format för att kunna läsas in i ”Min ansökan”. Öppna Excel-filen och spara den i filformatet CSV (kommaavgränsad).

Ladda upp filen till "Min ansökan". Vid uppladdningen väljer du vilken stödmottagare och projektpartner filen avser. Det är möjligt att ladda upp flera filer samtidigt och peka på vilka filer som ska kopplas mot vilken organisation.

Lägg till vertikalfil

Om data i en enskild cell i CSV-filen inte går att läsa in hoppar systemet över den cellen och går till nästa. Om det är få luckor är det enkelt att göra en rättning rad för rad, men om det är flera luckor är det enklare att rätta felen i CSV-filen och ladda upp filen igen.

Redovisa medfinansiering

Utöver utgifterna ska medfinansieringen för rapporteringsperioden redovisas. Medfinansieringen anges separat för varje organisation (stödmottagare och projektpartner). Valutakod ska alltid anges i ”SEK”.

Om stödandelen från ISF/BMVI är:

  • 75%, ska den totala medfinansieringen uppgå till 25% av de redovisade kostnaderna
  • 90%, ska den totala medfinansieringen uppgå till 10% av de redovisade kostnaderna

Om medfinansieringen inte anges korrekt går det inte att skicka in ansökan. Validera därför ansökan innan den skickas in.

Obligatoriska bilagor till den ekonomiska rapporten

Till varje ansökan om utbetalning skall bifogas de bilagor och mallar som är relevanta för just det redovisande projektet. På sidan ”Bilagor och mallar” hittar du underlag som stödjer dig i redovisningsprocessen.

Samtliga projekt skall lämna in en budgetförbrukningsplan. För personalredovisning finns det dels en tidredovisningsmall och dels en mall för intygande om fast hel- eller deltid i projektet. Beroende på hur projektet redovisar sin personal kan man välja valfri mall. Man kan också välja att skicka in egna underlag som ger samma information exempelvis utdrag från ett internt tidredovisningssystem.

Redovisas ny personal skall också underlag bifogas vilket styrker personalens månadslön. Sådant underlag kan exempelvis vara lönespecifikation eller anställningsavtal. De projekt som tillämpar redovisningsalternativet faktiska kostnader skall också bifoga ett huvudboksutdrag.

Kontaktuppgifter för mer information

E-post

eu-fonder@polisen.se

Telefon

Helga Levin, Gruppchef - 010-563 73 14
Charlotta Ahlström, Programexpert/Kommunikationsansvarig - 010-564 17 85
Anneli Eriksson Sundberg, Handläggare/Kommunikatör - 010-563 60 28
Sonja Graholski, Controller - 010-563 76 23
Jasmine Heinrup, Projektsamordnare - 010-565 05 27
Zebastian Hermansson, Verksamhetsutvecklare - 010-565 48 43 
Teresa Klett, Verksamhetsexpert - 010-563 26 20
Mathias Lassinantti Jansson, Jurist - 010-563 94 86
Carina Malmberg, Projektadministratör - 010-564 17 96
Benjamin Skogqvist, Projektsamordnare - 010-563 73 37

Postadress

Polismyndigheten
EA Gruppen för EU-fonder
F18
106 75 Stockholm

EU:s flagga med guldstjärnor mot blå botten samt texten "Medfinansieras av Europeiska unionen".