Polisen vill stoppa rattfylleri och sjöfylleri
Rattfylleri
Du får inte köra bil
när du druckit alkohol
eller tagit narkotika.
Brottet kallas rattfylleri.
Du får inte ha mer
än 0,2 promille alkohol i blodet.
Polisen mäter luften du andas ut.
Du får då inte ha mer än 0,10 milligram alkohol
för varje liter luft du andas ut.
Böter eller fängelse
Straffet för rattfylleri är böter
eller fängelse i högst 6 månader.
Gränsen för grovt rattfylleri
är 0,50 milligram alkohol
för varje liter utandningsluft.
Det är lika mycket som
ungefär 1,0 promille i blodet.
Du kan få fängelse i högst 2 år.
Sjöfylleri
Du får inte köra båt
när du druckit alkohol.
Brottet kallas sjöfylleri.
Gränsen för sjöfylleri är 0,2 promille.
Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille.
Böter eller fängelse
Sjöfylleri kan ge böter
eller fängelse i högst 6 månader.
För grovt sjöfylleri
kan föraren bli dömd till fängelse i högst 2 år.
Polisen, Kustbevakningen och tullen
har rätt att ta prov på luften du andas ut
för att kontrollera om du druckit alkohol.