Våld i familjen
Blir du slagen eller hotad
av någon som står dig nära?
Det finns olika brott
som kan ske
i en nära relation.
Brotten kan vara ofredande, hot,
olika typer av våldsbrott
och sexbrott.
Nära relationer kan vara en partner, tidigare partner,
föräldrar, syskon eller barn.
Ring polisen om det händer dig
Om det händer dig, ring polisen.
Du ringer på telefon 114 14.
I akuta situationer, ring 112.
Du kan också gå till närmaste polisstation
för att göra en anmälan.
Skador och hot är viktiga bevis
Om du är skadad
är det bra om du får dina skador dokumenterade,
helst fotograferade, av en läkare.
Polisen kan ge dig mer information.
Spara också hot
som du får på telefonsvararen,
på e-posten eller som sms.
De kan vara viktiga att använda som bevis.