Sök

Blanketter för hotell och pensionat

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten så går det även bra att fylla i en blankett som du sen skickar till oss.

1. Fyll i blanketten 

Fyll i blanketten digitalt eller skriv ut den och fyll i för hand och skicka sedan blanketten med e-post eller brev till polisen i det län tillståndet ska gälla. Du kan även fylla i blanketten på en polisstation och lämna in den där.

Sök tillstånd för att driva hotell eller pensionat (blankett att fylla i digitalt)  (pdf, 3 MB)

Sök tillstånd för att driva hotell eller pensionat (blankett att skriva ut och fylla i för hand) (pdf, 190 kB)

Ansök om ändring av befintligt tillstånd för hotell- och pensionatrörelse (blankett att fylla i digitalt) (pdf, 4 MB)

Ansök om ändring av befintligt tillstånd för hotell- och pensionatrörelse (blankett att skriva ut och fylla i för hand) (pdf, 188 kB)

Begäran om återkallelse av tillstånd för hotell- och pensionatrörelse (blankett att fylla i digitalt) (pdf, 4 MB)

Begäran om återkallelse av tillstånd för hotell- och pensionatrörelse (blankett att skriva ut och fylla i för hand) (pdf, 158 kB)

Om du använder en blankett som ska fyllas i digitalt på skärmen måste du först spara den på din dator. Fyll sedan i blanketten och spar den igen.

Behandling av personuppgifter

Vid ansökan om tillstånd för att bedriva hotell- eller pensionatrörelse behandlar Polismyndigheten de personuppgifter som du lämnar i e-tjänster, blanketter och webbformulär på polisen.se i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning och annan tillämplig dataskyddsreglering. De personuppgifter som du lämnar i ansökan behandlas som ett led i myndighetsutövning och för att utföra de uppgifter som följer av lag (1966:742) om hotell-och pensionatrörelse. Detta gäller även de personuppgifter som lämnas om andra. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till allmän förvaltningsdomstol om ett beslut Polismyndigheten fattar överklagas. Om det behövs för prövningen av ansökan kan kontroller komma att göras i misstanke- och belastningsregistret i enlighet med lag (1998:621) om misstankeregister och lag (1998:620) om belastningsregister. Ändamålet med personuppgiftsbehandlingen är att handlägga din ansökan. Uppgifterna sparas så länge det behövs, dock maximalt i 10 år.

Handlingar som lämnas in till Polismyndigheten blir som huvudregel allmänna handlingar som registreras och bevaras enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och arkivlagstiftningen. Om någon begär att ta del av en allmän handling kan uppgifterna därför komma att lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen, om de inte omfattas av sekretess.

Dina rättigheter vid behandling av personuppgifter

2. Skicka blanketten

Skicka blanketten med e-post eller brev till polisen i det län tillståndet ska gälla. Du kan även lämna blanketten och betala avgiften på en polisstation.

Adresser för att skicka ansökan

Hitta polisstation och öppettider

3. Betala avgiften

Du behöver betala en avgift för att få din ansökan prövad. Avgiften för att söka tillstånd för att driva hotell eller pensionat är 4 600 kr. Du får inte tillbaka avgiften även om du får avslag på din ansökan.

När du ansöker via blankett får du en betalningsavi från oss när vi har tagit emot och registrerat din ansökan. Tänk på att din ansökan behandlas först när avgiften är betald.

Ändring av uppgifter i ett redan meddelat tillstånd eller återkallelse av tillstånd är kostnadsfritt.

4. Du får ett besked

Du får ett besked från oss med e-post eller brev.