Bedrägeri
Kortbedrägeri går att anmäla på webben, om du har svenskt personnummer eller samordningsnummer. För övriga bedrägerier behöver du ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs snabbt på plats.
Kortbedrägeri
Anmäl om dina kortuppgifter eller ditt kort använts utan lov för att betala något eller ta ut kontanter.
Telefonbedrägeri, vishing
Anmäl om någon ringt och försökt lura dig att lämna ut känsliga uppgifter eller logga in på din bank.
Nätfiske, phishing
Anmäl mejl och sms från bedragare som vill lura dig att lämna ut känsliga uppgifter.
Näthandel och vilseledande annonser
Anmäl om du blivit lurad om du köpt eller sålt något på nätet.
Identitetsintrång, id-kapning
Anmäl om din identitet använts för att ta lån, inköp och annat på nätet.
Fakturabedrägeri
Anmäl bluffakturor från oseriösa företag och få tips om hur du skyddar dig mot fakturabedrägeri.
Investeringsbedrägeri
Anmäl om någon försökt lura dig köpa värdepapper eller liknande utan egentligt värde.
Romansbedrägeri
Anmäl om någon försöker inleda en kärleksrelation med dig för att komma åt dina pengar.
Oseriösa hantverkare
Anmäl och läs om hur du skyddar dig från oseriösa hantverkare.
Falska sedlar
Anmäl om du fått falska sedlar och lär dig hur du gör för att kontrollera om en sedel är äkta.
När du inte fått vad som utlovats
Har du handlat på nätet och inte fått den utlovade varan eller tjänsten? Kontakta Hallå konsument som kan svara på frågor om lagar och om att handla hållbart.
Hallå konsument